Prace związane z rozbudową drogi krajowej nr 94 na Śląsku zbliżają się ku końcowi. Chodzi o blisko 12-kilometrowy odcinek pomiędzy Pyskowicami i Zabrzem. Katowicka Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła stan zaawansowania robót budowlanych.
Zadanie od marca 2023 roku realizuje Strabag Infrastruktura Południe, a koszt przebudowy wynosi ponad 163 mln zł.
Blisko końca przebudowy DK94
Jak raportuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, obecnie na 11,8-kilometrowym odcinku drogi krajowej nr 94 pomiędzy Pyskowicami i Zabrzem powstają ciągi piesze i pieszo-rowerowe, a także urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Konstrukcja drogi została już dostosowana do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. Zastosowana cicha nawierzchnia ma natomiast dodatkowo ograniczyć hałas.
W rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich w Pyskowicach zakończyła się rozbiórka niezinwentaryzowanego mostu z początku XX w., który został odkryty pod jezdnią DK94, w starorzeczu rzeki Dramy. Wykonawca wykonał wzmocnienie podłoża nasypu oraz uzupełnił w tym miejscu zasyp do poziomu konstrukcji nawierzchni. Zakończenie tych prac umożliwia przystąpienie do kontynuacji robót, związanych z budową konstrukcji drogowej na DK94 i tarczy skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich oraz pozostałych elementów infrastruktury.
Dalej natomiast, od skrzyżowania z ulicą Gliwicką w Pyskowicach do skrzyżowania z Dworcową w Wieszowie ułożono warstwę ścieralną. Na tym odcinku i pobocznych drogach niebawem będą kontynuowane prace związane z uzupełnieniem warstwy ścieralnej. Kończy się poli również montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, wykonanie oznakowania pionowego i poziomego, a także roboty wykończenie na poboczach i ciągach pieszo-rowerowych.
Na odcinku od wspomnianej Dworcowej do wiaduktu nad A1 wykonano w pełni warstwę wiążącą i zakończono budowę muru oporowego przy kościele. Zabetonowano ponadto nawierzchnię zatoki autobusowej.W najbliższym czasie wykonawca prowadzić będzie roboty mające na celu zakończenie prac brukarskich na ciągach pieszych i pieszo-rowerowych oraz regulację urządzeń w nawierzchni drogi krajowej. Pozwoli to na przygotowanie odcinka do ułożenia warstwy ścieralnej. Sukcesywnie trwa montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wykonywane są prace wykończeniowe.
Ponadto na całym odcinku wykonywane są próby końcowe oświetlenia ulicznego i odbiory z gestorami wykonanych przebudów sieci i instalacji. GDDKiA otrzymała też decyzję o pozwoleniu na użytkowanie wydaną przez Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla mostu w Karchowicach oraz trzech z pięciu przepustów, dla których należy uzyskać decyzję. Wykonawca jest w trakcie procedury uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie dla pozostałych przepustów, zbiorników retencyjnych oraz wylotów z kanalizacji i rowów do istniejących cieków.
Blisko roczne opóźnienie
W związku z prowadzonymi robotami, GDDKiA ocenia zaawansowanie robót na 96 procent. Zakończenie prac planowane jest z kolei na trzeci kwartał 2025 roku. Pierwotnie jednak prace miały potrwać do IV kwartału 2024 roku - 31 października.
Jak tłumaczy GDDKiA, wobec częściowego uznania roszczeń wykonawcy w zakresie wystąpienia wyjątkowo niesprzyjających warunków klimatycznych (sierpień, październik, listopad i grudzień 2023 r. oraz lipiec i wrzesień 2024 r.), podpisano aneksy do umowy, zmieniające termin ukończenia zadania na maj 2025 roku.
Jednak biorąc pod uwagę wystąpienie okoliczności powodujących dalsze roszczenia wykonawcy, takie jak m.in. konieczność wykonania robót dodatkowych w zakresie przebudowy magistrali wodociągowej orazujawnienie pod jezdnią w Pyskowicach wspomnianego, niezinwentaryzowanego obiektu mostowego, ostateczny termin umowny zakończenia inwestycji zostanie przesunięty na trzeci kwartał 2025 roku.
Dopuszczenie ruchu na rozbudowanym odcinku DK94 nastąpi po ukończeniu przez wykonawcę robót budowlanych, wdrożeniu docelowej organizacji ruchu, zgłoszeniu zakończenia robót budowlanych do Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz uzyskaniu przez wykonawcę pozwolenia na użytkowanie.
Rozbudowa dla bezpieczeństwa użytkowników
Ponad 160-milionowa inwestycja na DK94 ma przede wszystkim za zadanie poprawić bezpieczeństwo i warunki komunikacyjne, a także podnieś parametry techniczne drogi.
Dodatkowo założono wykonanie odpowiedniego odwodnienia oraz urządzenia ochrony środowiska dla ograniczenia wpływu drogi na środowisko. Ważna była również kwestia wspomnianej cichej nawierzchni.
W ramach zadania łącznie przebudowanych będzie aż 28 skrzyżowań. Wybudowane zostaną dodatkowe pasy dla bezkolizyjnych skrętów. Powstaną również chodniki, ścieżki pieszo-rowerowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponadto przebudowane zostaną m.in. oświetlenie drogowe oraz kanalizacja deszczowa. Powstaną też dwa miejsca do kontroli pojazdów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.